Podstawowe informacje
Placówka jest czynna 10 godzin dziennie od godz.6.30 do godz. 16.30, z możliwością zmian w zależności od potrzeb rodziców. Podstawą działalności placówki jest „Statut Przedszkola publicznego nr 1 w Brzegu".
Obecnie poziom organizacyjny stanowi pięć oddziałów; Maleństwa 3latki, Króliczki 4latki, Prosiaczki 4,5latki, Tygryski 5,6latki, Kubusie 6 latki, do każdej z grup zapisanych jest maksymalnie 25 wychowanków o zbliżonym wieku oraz podobnych zdolnościach i zainteresowaniach.
Od poniedziałku do piątku zapewnia się dzieciom, w godzinach od 9.00-14.00, bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę.
PROCEDURA PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI W PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM NR 1 W BRZEGU
Wzór „Upoważnienia do odbioru dziecka z przedszkola”
Odpłatność za pobyt dziecka w przedszkolu poza w/w godzinami, reguluje aktualna uchwała Rady Miejskiej Brzegu w sprawie ustalenia opłat za świadczenia przedszkoli prowadzonych przez Gminę Miasto Brzeg Opłatę za korzystanie z posiłków regulują „Zasady korzystania ze stołówki w PP-1 ” ustalone przez dyrektora w porozumieniu z rodzicami. Wysokość składki na fundusz Rady Rodziców jest ustalana na pierwszym w roku szkolnym zebraniu organizacyjnym. Szczegółowe zasady wnoszenia opłat przez rodziców określa aktualna uchwała Rady Rodziców.
Opiekę nad dziećmi sprawuje doświadczona, sympatyczna i w pełni wykwalifikowana kadra. Obecnie w placówce zatrudnionych jest na stałe 5 nauczycieli kontraktowych, 3 dyplomowanych oraz w niepełnym wymiarze godzin nauczyciel katecheta, logopeda oraz nauczyciel gimnastyki korekcyjnej. Nauczyciele posiadają dodatkowe kwalifikacje z zakresu terapii pedagogicznej, logopedii, gimnastyki korekcyjnej, języka angielskiego, programowania, szachów i logo rytmiki.
Dyrektor jest ekspertem wchodzącym w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o wyższy stopień awansu zawodowego. Cały personel w zakresie pracy dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej wykazuje zaangażowanie, wprowadza ciekawe rozwiązania edukacyjne i stale zwiększa efektywność w pracy z małym dzieckiem. Nauczyciele i dyrektor przedszkola otrzymują nagrody za dotychczasowe osiągnięcia w pracy pedagogicznej.
Przedszkole uczestniczy w życiu najbliższego otoczenia. Współpracujemy z rodzicami i innymi partnerami : urząd miejski, poradnia psychologiczno-pedagogiczna, policja, straż miejska, miejska biblioteka, ośrodek pomocy społecznej, PCK, szkoła muzyczna, ośrodek sportu i rekreacji, powiatowa stacja sanitarna, wojsko, policja, straż pożarna, inne przedszkola i szkoły podstawowe.
Placówka tworzy optymalne warunki rozwoju dzieci, osiągając wysoką jakość edukacji przedszkolnej. Wszystkie dzieci w naszym przedszkolu obdarzone są szczególną uwagą, akceptacją i wzrastają w atmosferze wzajemnej wrażliwości i życzliwości.
Regulamin Rady Rodziców
REGULAMIN
RADY RODZICÓW
PRZEDSZKOLA PUBLICZNEGO NR 1
W BRZEGU
RADA RODZICÓW PROWADZI SWOJĄ DZIAŁALNOŚĆ NA PODSTAWIE :
- Ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( DzU z 1996 r., nr 67, poz. 329, z późniejszymi zmianami
- Ustawa z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 56, poz. 458). Data wejścia w życie: 22 kwietnia 2009 r., 8 czerwca 2009 r., 1 stycznia 2010, 1 września 2011, 1 września 2012, 1 września 2018.
- Rozporządzenia MENiS z dnia 21.05.2001 r. (DzU nr 61/2001, poz. 96 ) w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół
- Rozporządzenie MEN z dnia 09.02.2007r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. Nr 35 poz. 222 ) z póź. zm.;
- Rozporządzenia MEN z dnia 2 listopada 2001 r.( DzU nr 98 , poz 1066, zm. 2001 r. nr 131 , poz 1459 ) w sprawie kryteriów i trybu dokonywania oceny pracy nauczyciela , trybu oraz sposobu postępowania odwoławczego oraz składu i sposobu powołania zespołu oceniającego.
§1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
- Rada rodziców jest organem społecznym działającym na terenie przedszkola. Stanowi reprezentację ogółu rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
§2.
CELE I ZADANIA RADY RODZICÓW
- Celem działania rady rodziców jest współpraca z dyrektorem przedszkola oraz radą pedagogiczną w podnoszeniu jakości pracy placówki.
- W skład rady rodziców wchodzi 7 przedstawicieli, wybranych w tajnych wyborach, które przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności.
- Zadaniem rady rodziców jest:
- współdziałanie z przedszkolem w celu jednolitego oddziaływania na dzieci przez rodzinę i przedszkole w procesie opiekuńczym, wychowawczym i dydaktycznym;
- uczestniczenie w życiu przedszkola przyczyniające się do ciągłego podnoszenia jakości pracy placówki i zaspokajania potrzeb dzieci;
- prezentowanie wobec dyrektora przedszkola i rady pedagogicznej opinii i wniosków rodziców we wszystkich istotnych sprawach dotyczących działalności przedszkola;
- przekazywanie rodzicom dzieci uczęszczających do przedszkola informacji o udzielanej pomocy na rzecz placówki oraz działalności finansowej rady rodziców;
- podejmowanie działalności na rzecz pozyskania dodatkowych środków finansowych dla przedszkola na działalność wychowawczą, dydaktyczną i opiekuńczą.
§3.
KOMPETENCJE RADY RODZICÓW
- Do kompetencji rady rodziców należy:
uchwalanie w porozumieniu z radą pedagogiczną:
- programu wychowawczego przedszkola obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do dzieci, realizowanego przez nauczycieli;
- programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych dzieci, potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym skierowane do dzieci nauczycieli i rodziców;
- wychowania przedszkola;
opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora.
- Zbieranie opinii i sugestii rodziców oraz ich przekazywanie nauczycielom, dyrekcji przedszkola i władzom oświatowym dotyczących wszystkich istotnych spraw przedszkola z zakresu innowacji i eksperymentów pedagogicznych, zajęć dodatkowych, planu finansowego, warunków pracy przedszkola itp.
- Uczestniczenie w planowaniu wydatków przedszkola.
- Ustalanie z dyrektorem przedszkola wysokości dziennej stawki żywieniowej w oparciu
o odrębne przepisy. - Pomaganie w organizacji zajęć dodatkowych, imprez, wycieczek, warsztatów, konsultacji ze specjalistami takimi jak logopeda, psycholog itp.
- Podejmowanie konkretnych działań wspomagających realizację statutowych funkcji przedszkola.
- Delegowanie dwóch przedstawicieli rodziców do prac Komisji Konkursowej dokonującej wyboru kandydata na stanowisko dyrektora przedszkola.
- Rada w sprawach wykraczających poza jej kompetencje może zwołać ogólne zebranie rodziców.
§4.
TRYB POWOŁYWANIA I ODWOŁYWANIA
CZŁONKÓW RADY RODZICÓW
- Wybory do rady rodziców odbywają się w głosowaniu tajnym, które musi się odbyć na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym nie później niż do 31 października.
- Kandydują w wyborach rodzice, którzy wyrazili ustnie lub pisemnie (jeśli nie mogą wziąć udziału w zebraniu wyborczym) swoją zgodę na kandydowanie.
- Kandydatów na członków rady rodziców zgłaszają sami rodzice dzieci uczęszczających do przedszkola.
- Uprawniony do głosowania jest jeden z rodziców dziecka uczęszczającego do przedszkola.
- Liczba kandydatów do rady rodziców nie może być mniejsza niż 9, a większa niż 15 osób.
§5.
TRYB RZEPROWADZANIA WYBORÓW
- Każdy rodzic obecny na zebraniu otrzymuje kartę wyborczą z nazwiskami kandydatów.
- Głosuje się na 7 kandydatów.
- Wyborca stawia znak "X" obok nazwiska kandydata, na którego głosuje.
- Komisja wyborcza składa się z 1 przedstawiciela nauczycieli i 1 z rodziców nie będących kandydatami.
- Ustala się następujący porządek obrad zebrania wyborczego rady rodziców:
- wybór komisji wyborczej. Wybory do tych funkcji są jawne. W przypadku nie ustalenia składu komisji wyborczej funkcje przewodniczącego komisji pełni nauczyciel - wychowawca, który wyznacza spośród rodziców 1 członka, spośród nie kandydujących do rady rodziców;
- ustalenie przez komisję wyborczą listy obecności i stwierdzenie prawomocności wyborów;
- wybory są prawomocne przy zwykłej większości głosów co najmniej połowy uprawnionych rodziców;
- przypomnienie zasad wyborczych oraz ustalenie listy kandydatów przez komisję wyborczą;
- głosowanie tajne;
- W skład rady rodziców wejdą kandydaci, którzy otrzymali kolejno największą ilość głosów.
- Nowo wybrani przedstawiciele mają obowiązek ukonstytuowania się na pierwszym swoim zebraniu.
- Na pierwszym zebraniu rady rodziców wybierany jest przewodniczący, zastępca przewodniczącego, sekretarz, skarbnik, komisja rewizyjna składająca się z trzech osób.
- Rada rodziców działa na podstawie ustalonego przez siebie regulaminu.
- Działalnością rady rodziców kieruje przewodniczący oraz reprezentuje radę we wszystkich kontaktach na zewnątrz przedszkola.
- Wybór nowych członków rady rodziców w ciągu roku szkolnego może odbywać się na zasadzie:
- indywidualnego zgłoszenia osoby zainteresowanej uczestnictwem w pracach rady;
- propozycji członków rady rodziców, rodziców bądź dyrektora przedszkola.
- Odstąpienie od udziału w działalności rady rodziców może nastąpić w drodze:
- złożenia rezygnacji, która wymaga akceptacji rady rodziców;
- odwołania na wniosek rodziców lub członków rady po uprzednim przegłosowaniu zwykłą większością głosów.
§7.
ZADANIA CZŁONKÓW RADY RODZICÓW
- Zadania przewodniczącego rady rodziców:
- kierowanie całokształtem prac rady rodziców;
- współdziałanie ze wszystkimi członkami rady rodziców, włączenie ich do realizacji planu pracy;
- zwoływanie i prowadzenie zebrań rady rodziców;
- kierowanie działalnością finansową rady rodziców;
- opracowanie projektu planu pracy wraz z planem finansowym na dany rok szkolny;
- przekazywanie dyrektorowi przedszkola opinii i postulatów rady rodziców dotyczących działalności przedszkola.
- Zadania zastępcy przewodniczącego rady rodziców:
- zastępowanie przewodniczącego w razie jego nieobecności;
- wspieranie działań przewodniczącego w ramach jego kompetencji.
- Zadania skarbnika rady rodziców:
- czuwanie nad rytmiczną realizacją planu finansowego i prawidłowym oraz celowym gospodarowaniem funduszami rady;
- prowadzenie ewidencji wpłat i wypłat z funduszu;
- sprawdzanie na bieżąco dokumentów finansowych rady, kontrolowanie prawidłowości oraz zatwierdzanie ich do wypłaty.
- Zadanie sekretarza rady jest:
- Prowadzenie obsługi sekretarskiej posiedzeń rady, w szczególności: przygotowanie protokołu z posiedzeń i przedstawienie go do podpisania uczestnikom obrad;
- prowadzenie korespondencji rady z rodzicami;
- obwieszczanie stosownych uchwał rady.
- Zadania komisji rewizyjnej rady rodziców:
- dokonywanie raz w roku kontroli dokumentów finansowych i stanu w kasie;
- składanie rocznego sprawozdania z działalności finansowej rady rodziców.
§8.
ZASADY DZIAŁALNOŚCI FINASOWEJ RADY
- Fundusze rady rodziców powstają z dobrowolnych składek rodziców.
- Wysokość minimalnej składki na rzecz rady rodziców ustala się na zebraniu ogólnym rodziców.
- Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższą składkę od ustalonej.
- Rodzice mogą wpłacać ustaloną składkę raz w miesiącu, w jednej lub dwu ratach.
- Pieniądze przyjmowane są według zbiorczych list grupowych i wpłacane na rachunek bankowy Rady Rodziców nr 81 8863 0009 2000 0021 8551 0001.
- Rada rodziców ustala preliminarz wydatków na dany rok szkolny.
- Fundusze rady rodziców przeznaczone są na upominki, dopłaty do imprez okolicznościowych, teatrzyków, koncertów, wycieczek oraz na zakup zabawek, pomocy dydaktycznych i wyposażenia przedszkola.
- Rada rodziców upoważnia skarbnika oraz dyrektora przedszkola do dysponowania funduszami rady zgodnie z ustalonym regulaminem i preliminarzem wydatków. Wysokość kwoty jaką w razie potrzeby może dysponować dyrektor jest ustalana na początku każdego roku szkolnego.
§9.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Rada Rodziców posługuje się pieczątką.
- Kadencja Rady Rodziców trwa 1 rok, rozpoczyna się i kończy po upływie dnia, w którym odbyło się pierwsze w danym roku szkolnym zebranie ogólne rodziców.
- Przewodniczący rady rodziców lub osoba upoważniona przekazuje przewodniczącemu nowej rady rodziców wszystkie sprawy (łącznie z finansami) związane z działalnością rady rodziców.
- Decyzja o rozwiązaniu rady rodziców w trakcie roku szkolnego może być podjęta tylko za zgodą 75% członków rady.
- Decyzja dotycząca ewentualnych zmian w regulaminie rady rodziców może być podjęta większością głosów członków obecnych na zebraniu rady rodziców.
- Regulamin obowiązuje wszystkich członków rady rodziców.
- Zebrania rady rodziców zwołuje i prowadzi przewodniczący. W zebraniu powinna uczestniczyć co najmniej połowa członków.
- Prowadzący zebranie zaprasza do udziału w zebraniu (z głosem doradczym) dyrektora przedszkola i ewentualnie innych członków rady pedagogicznej.
- Zebrania rady rodziców są protokołowane i stanowią dokumentację placówki. Protokół wypełnia się czytelnie, bez poprawek, pismem komputerowym lub ręcznym.
- Protokół z posiedzenia rady rodziców sporządza sekretarz lub osoba wyznaczona przez dyrektora.
§10.
- Traci moc obowiązujący dotąd Regulamin Rady Rodziców z dnia
- Niniejszy Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 listopada 2009r.
- Zmiany w regulaminie wymagają formy pisemnej.
Podpisy członków Rady Rodziców
- _________________________
- _________________________
- _________________________
- _________________________
- _________________________
- _________________________
- _________________________
Brzeg dnia 30 października 2009
Koncepcja
Koncepcja Pracy Przedszkola Publicznego Nr 1 w Brzegu
PODSTAWA PRAWNA
Koncepcja Pracy Przedszkola Publicznego Nr 1 w Brzegu oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: Ustawie o Systemie Oświaty z dnia 07.09.1991 r. (Dz.U. z 1996 r. nr 67, poz.329, z późn. zm.) oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności w Podstawie Programowej Wychowania Przedszkolnego z dn. 23.12.2008 r. i Statucie Przedszkola uchwalonym przez Radę Pedagogiczną w dniu 31.08.2007r. Rozporządzeniu MEN z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U,Nr 168, poz. 1324), wnioskach z działań edukacyjnych, programach wychowania przedszkolnego zatwierdzonych do realizacji w poszczególnych grupach i Konwencji Praw Dziecka.
Przedszkole Nr 1 zlokalizowane jest w centrum miasta Brzegu, w pobliżu Parku Centralnego przy ul. Jana Pawła II 7. Mieści się w wolnostojącym, dużym, jednopiętrowym budynku.
Organem prowadzącym placówkę jest Rada Miasta Brzegu. Nadzór pedagogiczny sprawuje Opolski Kurator Oświaty w Opolu. Od 1997 r. dyrektorem Przedszkola Nr 1 w Brzegu jest mgr Marzena Augustyn.
Budynek, w którym mieści się przedszkole został ponad 60 lat temu zaadoptowany dla potrzeb i celów edukacji przedszkolnej. Posiada przyległy, przestrzenny ogród, który jednocześnie osłonięty jest od nadmiaru słońca koronami pięknych drzew i krzewów. Teren przedszkolnego ogrodu z trawiastą nawierzchnią, wyposażony jest w urządzenia do zabaw, piaskownice i altanki. Każda z grup wiekowych posiada swój ogród do zajęć i zabaw z dostosowanymi do wieku urządzeniami posiadającymi atesty. Budynek przedszkola i przylegające do niego ogrody znajdują się na terenie ogrodzonym.
Sale przedszkolne są wielofunkcyjne, widne, bezpieczne, funkcjonalne, dobrze wyposażone i estetyczne, a także co istotne - dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym. Wszystkie pomieszczenia z których korzystają nasi wychowankowie sprzyjają ich dobremu samopoczuciu, są urządzone zgodnie z potrzebami. Nic w ich urządzeniu nie jest sprawą przypadku i nic nie ogranicza swobody dzieci. Sale służą do zabawy, pracy, odpoczynku i jako jadalnie. Jest w nich to, co konieczne, a różne możliwości psychoruchowe, potrzeby, różnice w poziomie rozwoju umysłowego i fizycznego, odmienne wymagania programowe sugerują o „inności” ich zagospodarowania.
Do przedszkola co roku uczęszcza około 100 dzieci w wieku od 3 do 6 lat. Od wielu już lat liczba chętnych dzieci jest większa niż liczba miejsc. Dzieci zorganizowane są w 4 grupach zróżnicowanych pod względem wieku:
• Maluchy - MALEŃSTWA (3 latki)
• Młodsze średniaki – KRÓLICZKI (4-latki)
• Średniaki - TYGRYSKI (5-latki)
• Starszaki - KUBUSIE (6-latki)
100% dzieci, które uczęszczają do naszego przedszkola jest mieszkańcami miasta Brzegu. Rodzice są klientami wymagającymi, oczekującymi od placówki szerokiego zakresu działań wychowawczo - opiekuńczych.
Przedszkole czynne jest od poniedziałku do piątku w godzinach od 6.30 do 16.30. Zapewnia dzieciom nie tylko realizację podstawy programowej, ale także umożliwia udział w zajęciach dodatkowych.
Zajęcia dodatkowe takie jak: język angielski, gimnastyka korekcyjna, logopedyczne, korekcyjno-kompensacyjne, religia - organizowane są w takich godzinach, że nie kolidują z zajęciami wychowawczo – dydaktycznymi przewidzianymi w podstawie programowej. Stanowią wypadkową oferty placówki i wyboru rodziców.
Ramowy rozkład dnia ułożony jest zgodnie z zaleceniami podstawy programowej. Zagospodarowanie czasu dla dzieci przebywających do 10 godzin w placówce przewiduje następujące aktywności dzieci:
• Co najmniej 1/5 czasu dzieci spędzają w ogrodzie przedszkolnym, na świeżym powietrzu,
• Co najmniej 1/5 czasu dzieci bawią się,
• 2/5 czasu zaplanowane jest na wszystkie czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne,
• Najwyżej 1/5 czasu zajmują dzieciom zajęcia dydaktyczne.
W pobliżu przedszkola usytuowana jest szkoła podstawowa, do której po ukończeniu przedszkola trafia większość wychowanków. Daje to szansę na systematyczne badanie ich losów i odpowiednie doskonalenie oraz modyfikowanie oferty placówki.
Przedszkole zatrudnia:
• 8 nauczycielek (w tym dyrektor),
• 12 pracowników obsługi i administracji.
Kadra pedagogiczna posiada wysokie kwalifikacje i duże kompetencje:
• wszyscy nauczyciele posiadają wykształcenie wyższe magisterskie,
Aktualnie z kadry zatrudnionej w pełnym wymiarze czasu pracy mamy 3 nauczycielki dyplomowane, 2 nauczycielki mianowane i 3 nauczycielki kontraktowe. Nauczycielki systematycznie uczestniczą w warsztatach, kursach i szkoleniach.
Dodatkowo zatrudnieni są specjaliści:
• nauki religii,
• logopedii,
• gimnastyki korekcyjnej,
• języka angielskiego,
BAZA PRZEDSZKOLA
• Placówka posiada 4 sale dydaktyczne wyposażone w nowoczesne, atestowane meble dostosowane do wzrostu dzieci i do właściwego ułożenia dla nich pomocy, 2 łazienki.
• Salę do zajęć ruchowo-artystycznych, ze sprzętem i urządzeniami do zabaw rytmicznych, ruchowych i gimnastyki korekcyjnej. W sali tej znajduje się również sprzęt audio - wideo.
• Małą salę do prowadzenia zajęć logopedycznych i zajęć korekcyjno-kompensacyjnych.
• Zaplecze kuchenne, sanitarne i administracyjne.
PRZEDSZKOLE POSIADA POLSKI CERTYFIKAT JAKO
„PARTNERSKIE PRZEDSZKOLE” IM.IRENY DZIEŻGOWSKIEJ
I. Strategia rozwoju placówki:
• Zapewnienie ciągłego rozwoju i doskonalenia jakości pracy
• Kształtowanie pozytywnego wizerunku placówki w środowisku
Nasza wizja: „Przedszkole otwarte na oczekiwania i potrzeby dzieci i rodziców.”
Mocne strony przedszkola:
• Atrakcyjna oferta edukacyjna.
• Autorskie programy pracy.
• Szeroki wachlarz imprez, uroczystości i wycieczek.
• Udział w konkursach, festiwalach i akcjach na skalę ogólnopolską.
• Wysoki poziom pracy dydaktyczno-wychowawczej (innowacje, nowatorstwo).
• Dobra atmosfera i klimat przedszkola.
• Wysokie kwalifikacje i ustawiczne doskonalenie nauczycieli.
• Szeroka współpraca ze środowiskiem lokalnym: instytucjami oświatowymi i społecznymi.
• Wysoki poziom zadowolenia rodziców – powodzenie placówki w środowisku.
Słabe strony przedszkola:
• Pozyskiwanie funduszy i środków zewnętrznych.
• Opracowywanie i wdrażanie innowacji i programów autorskich.
• Malowanie wewnątrz budynku i remont łazienek dla dzieci
• Realizacja programów i projektów dotowanych przez fundacje i organizacje pozarządowe.
• Specjalistyczna opieka zdrowotna i psychologiczno – pedagogiczna dzieci.
• Ogród przedszkolny - wyposażenie.
Misją naszego Przedszkola jest zapewnienie każdemu dziecku wszechstronnego rozwoju jego talentów i zdolności, bez nacisków i przymusu, a poprzez rozbudzanie jego ciekawości i zaspokojenie naturalnej potrzeby poznania otaczającego świata.
II. Diagnoza
Opracowanie Programu Rozwoju Przedszkola poprzedzone zostało diagnozą pracy przedszkola, wynikającą z analizy jego mocnych i słabych stron. Tworząc program rozwoju, uwzględniono również potrzeby środowiska lokalnego, możliwości przedszkola zarówno kadrowe, jak i bazowe, Statut Przedszkola. Na podstawie wyników mierzenia jakości pracy placówki zostały podjęte działania zmierzające do osiągnięcia określonych zadań i celów głównych.
1. Zadania :
1.1 Tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej dzieci w różnorodnych formach działalności.
1.2 Wspieranie samodzielnych działań dziecka ze szczególnym uwzględnieniem działań prozdrowotnych i proekologicznych.
2. Cele :
2.1 Stymulowanie rozwoju ekspresji twórczej dzieci w różnych obszarach edukacyjnych.
2.2 Rozwijanie umiejętności wyrażania siebie w różnych formach ekspresji.
2.3 Aktywizowanie sfery wyobraźni i fantazji.
2.4 Stymulowanie kreatywnej postawy oraz postawy prozdrowotnej i proekologicznej
2.5 Kształtowanie myślenia i działania zmierzającego do samorealizacji.
2.6 Pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego „ja”.
2.7 Wspieranie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej.
2.8 Aktywizowanie rodziców do udziału w życiu przedszkola.
3. Nasz priorytet:
„Wychowanie świadomego, ekologicznie odpowiedzialnego, samodzielnego, kreatywnie myślącego i otwartego na kontakty z otoczeniem absolwenta przedszkola, który potrafi współdziałać z innymi.”
METODY PRACY Z DZIECKIEM
Do realizacji obowiązujących treści programowych wychowania przedszkolnego, wykorzystujemy metody aktywne, problemowe i twórcze oraz metody tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności jaką jest zabawa. Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem w/w metod uwzględnia wielostronny rozwój dziecka. Do metod tych należą m.in.:
• metoda prof. Edyty Gruszczyk - Kolczyńskiej – dziecięca matematyka,
• ruch rozwijający Weroniki Sherborne – metoda gwarantująca prawidłowy rozwój fizyczny dziecka i pomagająca zdobyć poczucie bezpieczeństwa i pewności siebie. Stwarza okazję do współdziałania i partnerstwa oraz umiejętności rozluźniania się po okresie napięcia i koncentracji,
• drama - uczy poprzez osobiste doświadczenie – uczestnictwo lub obserwowanie scenek. Rozwija umiejętność wyrażania siebie poprzez dialog w rolach sytuacyjnych, gry i zabawy,
• gimnastyka ekspresyjna Rudolfa Labana - improwizacja rytmu i wyobraźni
• metoda Carla Orfa,
• pedagogika zabawy wg Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA - zabawy i gry integrujące grupę, wyzwalające aktywność,
• gimnastyka mózgu Paula Dennisona – to ćwiczenia relaksacyjne i energetyzujące służące integracji półkul mózgowych w celu efektywniejszego działania. Sprzyja harmonijnemu rozwojowi, pomaga przezwyciężyć rozmaite trudności dziecka.
• aktywne słuchanie muzyki wg Batii Strauss.
• techniki relaksacyjne, parateatralne, bajkoterapia.
• Metoda Dobrego Startu – metoda słuchowo – wzrokowo - ruchowa, w której ważną role odgrywają 3 elementy: słuchowy (piosenka), wzrokowy (wzory graficzne), motoryczny (wykonywanie ruchów w czasie odtwarzania wzorów graficznych zharmonizowanych z rytmem piosenki) – poznawanie wielozmysłowe.
FORMY PRACY
• praca indywidualna,
• praca w małych zespołach,
• praca z całą grupą,
• spotkania adaptacyjne (zabawy i zajęcia z dziećmi nowo przybyłymi do przedszkola, warsztaty integracyjne z rodzicami).
REGUŁY PRACY Z DZIECKIEM
• jednolity system motywacyjny,
• reguły dla rodziców (ujednolicone oddziaływania wychowawcze na płaszczyźnie rodzic – dziecko, nauczyciel – dziecko, respektowanie opinii nauczyciel – rodzic, rodzic – nauczyciel),
• rodzice i nauczyciele zobowiązani są do współdziałania ze sobą w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
CODZIENNE PLANOWANIE PRACY PEDAGOGICZNEJ UWZGLĘDNIA:
• nasze cele wychowania i nauczania,
• działania zorientowane na dziecko,
• aktualne pory roku,
• święta i uroczystości,
• tradycje przedszkola.
RODZICE W NASZYM PRZEDSZKOLU:
- otrzymują rzetelną i obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka
- wyrażają swoją opinię i oceniają pracę przedszkola
- uzyskują pomoc specjalistów
- czynnie uczestniczą w życiu przedszkola
- są partnerami w tworzeniu klimatu, działalności dydaktycznej zarządzaniu placówką
NAUCZYCIELE W NASZYM PRZEDSZKOLU:
- są aktywni i twórczy
- aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach placówki
- tworzą i realizują własne programy dostosowane do potrzeb grupy i przedszkola
- doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo w kursach i szkoleniach
- pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sponsorów i przyjaciół przedszkola
- monitorują efektywność własnej pracy
- dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami
- podnoszą kwalifikacje zawodowe
- prowadzą obserwacje pedagogiczne, które wykorzystują w pracy dydaktyczno- wychowawczej.
GŁÓWNE FORMY WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI:
• Zajęcia adaptacyjne.
• Prowadzenie kącika dla rodziców.
• Eksponowanie na tablicy ogłoszeń zadań dydaktyczno – wychowawczych, wierszy, piosenek.
• Eksponowanie prac plastycznych dzieci.
• Organizowanie i prowadzenie zebrań ogólnych, grupowych z rodzicami i Radą Rodziców.
• Prowadzenie zajęć otwartych z aktywnym udziałem rodziców.
• Utrzymywanie kontaktów indywidualnych.
• Organizowanie akcji charytatywnych i zbiórek surowców wtórnych.
• Prowadzenie strony internetowej.
• Angażowanie w pracę na rzecz przedszkola i grupy.
• Włączanie w organizację wycieczek, konkursów, uroczystości i imprez.
• Zapraszanie rodziców w charakterze gości na uroczystości przedszkolne.
Podczas zebrań grupowych organizowanych na początku roku szkolnego zapoznajemy rodziców z rozkładem dnia w przedszkolu, z tygodniowym planem zajęć, metodami pracy z dziećmi. Zapraszając rodziców na zajęcia otwarte chcemy pokazać, w jaki sposób realizujemy konkretne zadania. Zapoznajemy z celami, stosowanymi metodami oraz oczekiwanymi osiągnięciami dzieci. Informujemy rodziców o wszystkich zajęciach organizowanych poza przedszkolem – wycieczki, udział w imprezach itp.
Systematycznie prezentujemy wytwory plastyczne dzieci na wystawie w holu przedszkola oraz w salach. Okazjonalnie urządzamy wystawki tematyczne zgodnie z zadaniami zawartymi w rocznym planie pracy.
Prace dzieci gromadzimy w teczkach indywidualnych. Teczki z pracami, karty ćwiczeń są udostępniane rodzicom w czasie zebrań grupowych oraz podczas kontaktów indywidualnych.
Osiągnięcia i umiejętności dzieci prezentujemy też podczas uroczystości przedszkolnych. Informacje o uroczystościach, zajęciach otwartych oraz innych, ciekawych wydarzeniach przedszkolnych umieszczamy na stronie internetowej przedszkola. Prowadzimy też tradycyjną kronikę przedszkolną.
PARTNERZY ZEWNĘTRZNI:
- Brzeskie Centrum Kultury
- Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna
- Przedszkole Nr 10 oraz pozostałe przedszkola i szkoły w zakresie organizacji imprez
- Biblioteka Miejska
- Galeria Sztuki przy BCK
- Zamek Piastów Śląskich
- Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny
- Policja, Wojsko
- Państwowa Szkoła Muzyczna I stopnia
- Firma Cadbury- Kraft-Fouds
- Biuro Oświaty
- Biuro Ochrony Środowiska
- Media lokalne
TRADYCJE PRZEDSZKOLNE
Przedszkole jest placówką w której świetnie czują się dzieci, na uwagę i zrozumienie mogą liczyć rodzice, zgodnie i sumiennie pracują pracownicy administracyjno – obsługowi, zaś nauczyciele odnoszą pełną satysfakcję z efektów swojej pracy.
Przedszkole ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę. Posiadamy swoje logo oraz kalendarz imprez i wydarzeń m. in.: pasowanie na przedszkolaka, Dzień Edukacji Narodowej, Andrzejki, Mikołajki, Jasełka oraz Wieczór Kolęd, bal karnawałowy, spotkanie z Babcią i Dziadkiem, powitanie wiosny, Dzień Rodziny, Dzień Dziecka, Pożegnanie Przedszkola.
Uczestniczymy w konkursach, festiwalach, imprezach kulturalnych, zawodach sportowych.
Przedszkole promuje swoją odrębność i specyfikę przez stronę internetową, a także gadżety, m.in. koszulki z logo, foldery. Dbamy o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku, upowszechniamy informacje o przedszkolu.
Chcemy w ten sposób stworzyć wizerunek przedszkola przyjaznego dzieciom i rodzicom, do którego każdy chciałby posłać swoje dziecko.
Nasze przedszkole stwarza dziecku warunki do indywidualnego rozwoju oraz zaspokojenia jego potrzeb i aspiracji, pomaga osiągnąć gotowość szkolną.
Akceptujemy każde dziecko takim jakie jest, szanujemy jego godność osobistą, stoimy na straży praw dziecka, budujemy jego system wartości i kształtujemy tożsamość.
Stosujemy aktywne metody pracy w całym procesie edukacyjnym, rozwijamy umiejętności dziecka, wyzwalamy jego samodzielność i aktywność.
Zapewniamy wszechstronne warunki do rozwoju zainteresowań i zdolności dziecka, rozbudzamy jego inwencję twórczą.
Aktywnie wspieramy rodzinę w procesie wychowania, staramy się sprostać jej oczekiwaniom w sprawach rozwoju dziecka.
Mamy bogatą ofertę wielokierunkowej edukacji dziecka, wysoko wykwalifikowaną kadrę pedagogiczną, bardzo dobrze wyposażoną bazę dydaktyczną.
Istotą naszej pracy jest zapewnienie dziecku bezpieczeństwa oraz atmosfery zrozumienia i życzliwości.
Szanujemy decyzje dziecka przy dokonywaniu wyborów, uczymy kompromisowego rozwiązywania konfliktów oraz opanowywania negatywnych emocji.
Jesteśmy otwarci na wszechstronną współpracę z rodzicami i całym środowiskiem lokalnym.
Angażujemy się we wszystkie działania mające na celu dobro i prawidłowy rozwój dziecka.
Działamy na terenie Miasta Brzegu.
Zapewniamy okazję do różnorodnych, ciekawych zajęć, umożliwiając wszechstronny rozwój osobowy, intelektualny, psychiczny, zdrowotny i społeczny.
Istniejemy, by przekazywać dzieciom wiedzę i umiejętności potrzebne w dalszym życiu, wyposażając je w system wartości uniwersalnych.
Efektywnie wspomagamy rodzinę w ukierunkowaniu rozwoju dziecka, zgodnie z jego wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi, w korelacji ze środowiskiem społeczno – kulturowym i przyrodniczym.
Chcemy by wychowanek przedszkola był samodzielny, twórczy, otwarty, na kontakty z innymi, dobrze przygotowany do rozpoczęcia nauki w szkole.
Każde dziecko jest dla nas jednakowo ważne, bez względu na jego poziom rozwoju intelektualnego lub ruchowego.
Oferujemy dobrze wyposażone sale dydaktyczne, smaczne i zdrowe posiłki, fachową kadrę pedagogiczną, przyjemne otoczenie przyrodnicze. Umożliwiamy udział w zajęciach dodatkowych.
>>>>
>>>
>>>Podstawa programowa
Z dniem 1 września 2017 r. weszło w życie :
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 14 lutego 2017 r.
w sprawie nowej podstawy programowej wychowania przedszkolnego, która stanowi załącznik nr 1 do niniejszego rozporządzenia.
Załącznik nr 1 obejmuje podstawę programową wychowania przedszkolnego dla:
- przedszkoli,
- oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz
- innych form wychowania przedszkolnego.
Podstawa programowa wychowania przedszkolnego określa:
- zadania wychowania przedszkolnego w zakresie opieki, nauczania i wychowania oraz
- efekty realizacji zadań w postaci celów osiąganych przez dzieci na zakończenie wychowania przedszkolnego.
Efekty realizacji zadań wychowania przedszkolnego, sformułowane są w postaci celów do osiągnięcia przez dzieci w ramach czterech podstawowych obszarów rozwoju dziecka:
1) fizycznego,
2) emocjonalnego,
3) społecznego,
4) poznawczego.
Treść podstawy programowej
Oferta programowa
ZESTAW PROGRAMÓW EDUKACYJNYCH REALIZOWANYCH W PRZEDSZKOLU PUBLICZNYM NR 1
W BRZEGU W ROKU SZKOLNYM 2022/2023
L.P |
NAZWA PROGRAMU |
NAZWA GRUPY |
AUTOR |
DATA DOPUSZCZENIA DO UŻYTKU |
NUMER DOPUSZCZENIA |
1 |
"Program wychowania przedszkolnego – Drużyna Marzeń" |
MALEŃSTWA KRÓLICZKI PROSIACZKI TYGRYSKI KUBUSIE |
Jolanta Wasilewska |
8.09.2022 |
PP1/411/1/2022 |
PROGRAMY DOTYCZĄCE ZAJĘĆ DODATKOWYCH |
|||||
1 |
"Logopedia – Kraina mowy" |
Program terapii logopedycznej |
Karolina Hałat |
8.09.2022 |
PP1/411/2/2022 |
2 |
"Logorytmika dla smyka" |
KUBUSIE |
Karolina Hałat |
8.09.2022 |
PP1/411/3/2022 |
3 |
"Kreatywność fajna sprawa dla przedszkolaka to zabawa" |
KRÓLICZKI PROSIACZKI TYGRYSKI KUBUSIE |
Marta Bruś |
8.09.2022 |
PP1/411/4/2022 |
4 |
"Program nauczania języka angielskiego dla przedszkoli i klas zerowych – Pearson Central Europe" |
MALEŃSTWA KRÓLICZKI PROSIACZKI TYGRYSKI KUBUSIE |
Mariola Boarcka Dorota Łoś |
8.09.2022 |
PP1/411/5/2022 |
Strona 1 z 2